Tuesday 10 May 2011

Pengajaran Buat Umi - Part 1

Entry oleh Umi... cerita lama tapi..

Hati ibu mana yang tak luluh, remuk dan di penuhi rasa bersalah bila melihat anak tersayang tiba2 diserang demam ... demam dan seterusnya sawan tarik...Sifat bertangguh kami menyebabkan peristiwa ini terjadi..

15/9/2010

Qaireen dah demam dari malam sebelum tuh.. dah bagi ubat dan tidur seperti biasa.Menjelang pagi dah rancang bawak pegi klinik.. tapi pergi pasar beli barang dapur terlebih dahulu (bertangguh kan??).. balik dari pasar mandikan Qaireen dan bagi ubat demam, lepas tuh dia sambung tidur.. Nak bawak pegi klinik tapi nak tunggu dia bangun (bertangguh lagi).. tapi dah rasa badan dia panas sgt.. dalam hati kata "bangun nih baru bawak pi klinik ...", ( how stupid i am? so stupid rite)

Qaireen bangun dalam kul 12 lebih. kebetulan pulak Along dan Kak Ida baru sampai, Qaireen pun main mcm biasa dengan Aina..tapi still merengek2.. pns kot.. then Abah bwk dia duk luar sambil sembang dengan Along.. masa nih Umi mandi (tak mandi dari pagi sebab masak).. then dalam kul 1 lebih macam tuh Abah kelam kabut masuk kata Qaireen tarik.. mulanya Umi tak paham.. tapi bila tgk keadaan Qaireen .. Ya Allah.. macam nak pengsan.. tapi Umi kuatkan diri. amik Qaireen bawak ke sinki dan basuh kepala (Jangan buat macam nih!!!) ..masa nih semua zikir kuar dari mulut tapi tunggang terbalik..kaki macam tak jejak lantai.. perasaan hancur."Lindungi anakku Ya Allah" . Doa itu ja yang diucap dalam hati berulang2.. Then Abah terus bawa hospital.. Umi dengan baju yang buruk, berkain batik dan hanya bertudung inner neck bawa Qaireen nak keta. Along drive. Terus ke Bagan Specialist Hospital. Masa nih Qaireen dah agak sedar dan dah bley panggil Umi. Dan sekali lagi kesilapan yang dibuat, Umi bagi Qaireen minum air dalam keadaan yang dia kurang sedar. Sangat2lah berbahaya . Smp kat emergency room doktor bagi ubat masuk kat bontot dan check oksigen dalam badan, check tangan dan kaki.. respons ok. Nurse sejukkan badan Qairen dengan air.. Qaireen dah sedar sepenuhnya..dah nangis2.. tapi mata mengantuk.. doktor kata memang dia akan rasa letih dan tak larat lepas fit.. Umi cuma mampu pegang tangan Qaireen sambil pujuk. "Umi ada sini dengan Qaireen ya". Bila doktor dah puas hati dengan penurunan suhu badan Qaireen, Qaireen di hantar ke wad. Qaireen tidur. Umi peluk Qaireen. Umi nangis. Umi menyesal. Tapi Umi bersyukur Qaireen dah sedar.


Qaireen tidur keletihan, tak pakai baju sebab basah.
Tangan kena cucuk nak masuk air.. kesian Qaireen..

Sedih Umi tgk keadaan Qaireen.


Petang : Dah bangun, Abah bawak baju Qaireen dan baju untuk Umi juga..
(baju Umi basah, dah la ekon sejuk..grrrgrgr)


Budak yang tak reti duduk diam time sihat..so time sakit pun sama, ada ja benda dia nak buat.. dia nak lari-lari jalan2.. tapi tangan dok sangkut dengan air yang bergantung tuh..
silap hari bulan tercabut air tuh..huhu..

Abah bawak semua gadget kesayangan dia untuk anak kesayangan sorang nih.. Laptop and PS2.. laptop sekali dengan cd2 Qaireen yang banyak sgt2..

Tak cukup tuh, rasuah lagi dengan air vitagen, keropok and segala makanan yang boleh dia makan la.. asalkan dia tak turun dari katil..

Stay kat hospital 2 malam.. tapi lega sket sebab pemantauan setiap 4 jam.. badan Qaireen pun tak panas dah..macam biasa malam sebelum tdr tgk cd dulu kat laptop yang dibekalkan oleh Abah.. Abah tak stay kat hospital.. tapi Abah datang jaga dan main2 dengan Qaireen smp kul 12 lebih.. kesian Abah, duk umah pun tak senang hati... Tgk cd smp kul 2 lebih okeh.. nurse kat situ siap bley sembang dengan Umi lagi tanya napa Qaireen tak tidur.. Umi cuma jawap dia da biasa macam tuh sambil senyum2..

ok sambung kat part II plak ya..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...